IKRAM Daerah Kuala Langat ditubuhkan pada 02 April 2010 & diterajui oleh Y. BHg Ustaz Muhamad Asmadi Mustakim

Designed by Al-Islah. Powered by Blogger.
JK Penerangan & Media IKRAM Daerah Kuala Langat

Terkini...

Assalamualaikum wbt.

Kami telah berpindah ke alamat baru http://www.ikram-klangat.org

Terima Kasih
Moderator

Dulu Dia Yg Teruk, Kini Dah Baik!!!

Tuesday, August 31, 2010


Assalamualaikum,

Berjumpa dengan bekas pelajar yg pernah dibimbing melalui program usrah adalah sesuatu yg menyeronokkan. Apatah lagi melihat perkembangan yang menarik yg mereka tunjukkan.

Teringat saya akan bekas pelajar ini yg pernah mengikuti usrah saya sekitar 4 tahun lepas. Dia merupakan antara pelajar lemah dalam akedemik dan di tambah dengan masalah disiplin yg agak serius. Saya tahu ada beberapa guru ketika itu yang tak berapa senang dengan kumpulan ini. Setiap kali ada masalah berkaitan salah laku pelajar, maka dia antara yg pertama di 'suspect'. Di Hira mereka bergerak secara kumpulan dan kebanyakkan mereka mempunyai perangai dan perawatakan yg sama.

Di pendekkan cerita, selama setahun bersama dalam usrah, 3 dari mereka berjaya melanjutkan pelajaran di IPTA (salah seorang dari mereka dah melanjutkan pelajar di seberang laut) , seorang bekerja dan seorang di Inst Latihan.

"Akh A buat apa sekarang??? tanya aku . "Nak cari kerja dan mungkin menunggu peluang untuk melanjutkan pelajaran pelajaran ke U, kalau ada rezeki. " Keputusan di Inst latihan dapat apa???, tanya aku.-"Cuma 3.4 CGPA jawabnya"- saya lihat slip keputusannya - 2A 4B-hebat tuuuu!!!!

Saya kagum dengan semangatnya yang ingin belajar lagi. Dia antara pelajar lemah di Hira dan pencapaiannya semasa SPM 4 tahun lepas, hanyalah 1A di samping beberapa C dan D dan E . Pernah dia datang meminta nasihat daripada saya berkenaan masa depannya.

Alhamdulillah setelah berbincang, saya bawa dia berjumpa dengan kenalan saya di Ins latihan dan dia di tawarkan belajar di situ di bidang Sijil Elektrik. Pencapaiannya cemerlang dan sekali lagi dia datang meminta nasihat untuk langkah seterusnya. Maka saya bawa dia berjumpa dengan kawan saya di Inst Latihan Lanjutan bagi melanjutkan pelajaran di peringkat Diploma. Sekali dia menunjukkan prestasi yang membanggakan dan menjadi antara pelajar terbaik di Peringkat Diploma kursus tersebut.

Selain dari Sijil dan Diploma, dia juga memperolehi sijil kemahiran elektrik dan saya kira dengan semuanya itu , senang-senang jika dia memasuki pasaran pekerjaan sepenuhnya, maka gajinya akan sebanding dengan mereka kelulusan ijazah.

Apa yang saya ingin bawakan disini, bahawa budak-budak yang lemah jangan kita sisihkan tetapi cuba cungkil dimana potensi diri mereka yang boleh kita bangunkan. Pelajar yang lemah, ataupun yang mempunyai disiplin kurang baik ada puncanya. Jika kita berjaya mencari puncanya, maka insyaAllah mereka akan menjadi manusia sebenarnya.

InsyaAllah berjumpa lagi dengan cerita lain berkenaan pelajar-pelajar Hira di sepanjang perjalanan saya. Sejuk mata memandang melihat mereka berjaya di ketika mana kita memasuki alam senja.

ARMA

0 comments: