IKRAM Daerah Kuala Langat ditubuhkan pada 02 April 2010 & diterajui oleh Y. BHg Ustaz Muhamad Asmadi Mustakim

Designed by Al-Islah. Powered by Blogger.
JK Penerangan & Media IKRAM Daerah Kuala Langat

Terkini...

Assalamualaikum wbt.

Kami telah berpindah ke alamat baru http://www.ikram-klangat.org

Terima Kasih
Moderator

Ramadhan Mengukuhkan Institusi Rumah Tangga

Wednesday, August 11, 2010

Assalamualikum.

Banyak yang telah diperkatakan berkenaan Ramadhan di sudut amal ibadah, kesihatan, ekonomi dan lain2 lagi. Namun saya jarang membaca atau mendengar ceramah atau tazkeerah bagaimana Ramadhan Kareem akan memperkukuhkan institusi kekeluargaan.

Pegalaman saya , menyaksikan kebanyakkan inst keluarga akan lebih intim dan harmoni lagi. Bermula dari awal pagi untuk solat malam dan bersahor, solat berjamaah, bertadarus, tazkeerah dan iftar bersama dan seterusnya ke masjid/surau untuk solat tarawikh. Seronok dan gembira mendengar isteri dan anak-anak bertadarus samada berjamaah atau bersendirian. Masing-masing berlumba2 mengejar membuat amal.Agaknya di bulan Ramadhan , si isteri kurang sikit 'membebel' atau 'mengomel'

Suasana sebegini susah untuk di dapati di bulan-bulan yang lain. Hanya Ramadhan sahaja yang suasana ini dapat dirasai. Saya dapat bayangkan betapa indah dan seronoknya jika satu keluarga dapat melakukan amalan Ramadhan di Mekah dan Madinah.

Bagi suami isteri yang bekerja, di bulan Ramadhan ini perlu di’perlahankan’ (tarik gear slow) kerja-kerja harian di pejabat atau diluar, sebaliknya perbanyakkan masa untuk bersama dengan family. Saya kira kebanyakkan majikan samada kerajaan atau swasta memang memberi kelonggaraan tersebut.Gunakan kelonggaran tersebut dengan sebaik mungkin.Saya amat tidak menggalakkan ada staff saya yang dah berkeluarga untuk pulang lewat di bulan Ramadhan. Rezeki boleh di cari tetapi keharmonian rumahtangga perlu di bina.

Kurangkan membeli juadah berbuka puasa di pasar/bazaar Ramadhan.Maaf, pernah tiga tahun lalu saya beli diluar, dan terbeli kuih muih yang 'dah expired' rasanya. Sejak dari itu memang saya tak pernah beli lagi di pasar Ramadhan. Ini kerana masakan dari tangan isteri di bulan Ramadhan adalah lebih aula daripada membeli di luar sana.Kekadang dengan hanya satu juadah masakan isteri serta air setegok yg di bancuh oleh isteri sudah cukup menyelerakan dan mengenyangkan.

Pada semua bapa ibu, marilah kita jadikan Ramadhan sebagai penyubur kasih sayang yang kita harapkan ianya akan berkekalan selepas Ramadhan berakhir. Gunakan peluang ini sebaik mungkin dan banyakkan masa bersama dalam melakukan ibadah di bulan Ramadhan.

ARMA

0 comments: